Barley field

Vuosikertomus 2020

Tervetuloa lukemaan Altian vuosikertomusta 2020. Vuosikertomus sisältää liiketoimintakatsauksen, hallituksen toimintakertomuksen ja selvityksen muista kuin taloudellisista tiedoista, tilinpäätöksen, hallinnoinnin selvitykset sekä vastuullisuusraportin.

left
CEOs review 2020
Toimitusjohtajan katsaus

Viime vuosi oli meille poikkeuksellinen maailmanlaajuisen koronaviruspandemian ja sen liiketoiminnallemme tuomien haasteiden vuoksi. Selvisimme tilanteesta kuitenkin todella hyvin, ja olen erittäin tyytyväinen vahvaan tulokseemme ja ylpeä työntekijöidemme hienoista saavutuksista ja vahvasta sitoutumisesta.

Vuonna 2020 Altian liikevaihto laski 4,4 % kiinteillä valuuttakursseilla. Lasku johtui pääasiassa koronaviruspandemian rajoitusten vaikutuksista matkustajamyyntiin, vientiin ja anniskelumyyntiin sekä sopimusvalmistuksen volyymeihin. Rajoitusten myötä kuluttajat ovat siirtäneet ostoksensa monopoleihin. Kannattavuutemme parani edellisvuodesta: vertailukelpoinen käyttökate kasvoi 17,1 % ja oli 52,4 miljoonaa euroa.

Sustainability report 2020
Vastuullisuus

Altian toiminnan tarkoitus – ”Let’s Drink Better” – edustaa vastuullista brändikokemusta. Haluamme edistää modernia ja vastuullista pohjoismaista juomakulttuuria. Olemme myös panostaneet vahvasti maailman vastuullisimman viljaviinan tuotantoon.

Vastuullisuus on keskeinen osa Altian uudistettua, helmikuussa 2020 julkaistua strategiaa, minkä ansiosta vastuullisuus on nyt näkyvä osa kaikkea mitä teemme. Vastuullisuustyömme noudattaa vuoteen 2030 asti ulottuvaa vastuullisuustiekarttaamme, joka on jaettu neljään painopistealueeseen: Tislaamo, Yhteiskunta, Juomat ja Ihmiset.